چگونگی پاکسازی ریه ها در طب سنتی

چگونگی پاکسازی ریه ها در طب سنتی

چگونگی پاکسازی ریه ها در طب سنتی

مطمئناً این سئوال که ” چگونه ریه های خود را پاک نگه داریم” کمتر به گوش شما خورده است. با وجود اینکه این مساله بسیار مهم است.

این عمل شامل فرآیندی است که سیستم تنفسی را از هرگونه آلودگی و سموم دور نگه می دارد.عادتهای ناسالمی همچون سیگار کشیدن یا تنفس طولانی مدت در محیط های آلوده منجر به تجمع مواد سمی در ریه ها می شود. اگرچه ریه ها از مکانسیم طبیعی خود برای محافظت، بهره می برند که همان افزایش مخاط ریه است. اما افرادی که زمان طولانی در محل کار، در محیطی پر از خاک و آلودگی تنفس می کنندیا آنهایی که در شهرهای بسیار آلوده زندگی می کنند و افراد سیگاری باید حتماً این سئوال را بپرسند که “چگونه ریه های خود را پاک نگه دارند.”
تمیز نگه داشتن ریه، نه تنها باعث سم زدایی از سیستم تنفسی می شود، بلکه فشار خون را تنظیم می کند، هضم غذا را راحت تر و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد. تمیز کردن ریه به روش طبیعی، بسیار راحت است. تنفس هوای پاک و تازه، به راحتی می تواند ریه ها را تمیز کند. اگر زمان زیادی را در محیط بسته، سپری می کنید، چه در خانه چه در محل کار، برای مدت کوتاهی آن فضا را ترک کرده به محیط باز بیایید و به مقدار کافی، هوای تازه تنفس کنید. اگر آلودگی از ویژگی های اجتناب ناپذیر محیط کارتان است، بهتر است که در تعطیلات خود، به روستاهای اطراف بروید و از هوای سالم آنجا، استفاده کنید.

[caption id="attachment_1319" align="alignnone" width="300"]ریه سالم تنفس در هوای پاک[/caption]

ورزش:

یکی از راه های موثر برای داشتن ریه های سالم ، انجام ورزش است. ورزش های قلبی – عروقی (که باعث می شوند توانایی قلب برای پمپ کردن بالا برود و خون بیشتری به عضلات برسد) تاثیر زیادی در تقویت سیستم تنفسی دارد. می توان با ۳۰ دقیقه پیاده روی در روز شروع  کرد و کم کم با سرعت بیشتری پیاده روی انجام داد. اگر مشکل جسمی خاصی ندارید، مانند کمر درد یا زانو درد، می توانید ابتدا آهسته و سپس با سرعت ،شروع به دویدن کنید. دوچرخه سواری هم از ورزش های بسیار مناسب برای قلب و عروق است. همچنین با شنا کردن می توانید ظرفیت تنفسی خود را بالا ببرید.

بعد از ورزش بهتر است یک دوش آب گرم، بگیرید و یا اگر دسترسی به اتاق بخار یا سونای بخار دارید، حداقل چند مرتبه درهفته به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از آن استفاده کنید. این عمل باعث تمیز شدن ریه ها و سیستم تنفسی می شود. به منظور سم زدایی از ریه ،علاوه بر ورزش مرتب ، می توانید از ورزش های هوازی، برای تقویت ریه های خود استفاده کنید. برای مثال تکنیک تنفسی پرانا که در یوگا آموزش داده می شود ،می تواند مفید باشد.

سیر و لیمو ترش:

روشهای ساده ای برای پاک کردن ریه وجود دارد که می توان در خانه آنها را انجام داد. سیر و لیموترش دو خوراکی ساده و قابل دسترس در آشپزخانه هستند که هر روز،مصرف مقدار کمی از آنها توصیه می شود.البته بهتر است سم زدایی روده بزرگ ،قبل از سم زدایی ریه انجام شود. برای مثال استفاده از مواد گیاهی که سبب اسهال می شوند، برای تمیز کردن روده ها، سودمندند. استفاده از گیاهان دم کردنی که مصرف آنها معده را رقیق می کند، قبل از شروع برنامه تمیز کردن ریه توصیه می شود. مهم است که قبل از شروع برنامه پاک کردن ریه، از هرگونه انسدادی در بدن ، مانند یبوست ،خلاص شوید.

مواد غذایی حاوی فیبر:

همانطور که گفته شد، می توان برای پاک کردن روده ها هم، از مواد خوراکی طبیعی ،استفاه کنید. یک برنامه غذایی که در آن فیبر زیادی وجود دارد، برای این منظور پیشنهاد می شود. خوراکی هایی مانند سیب، موز، انواع غلات، سبزیجات، خشکبار، میوه های خشک و دانه ها ،همگی حاوی مقادیر زیادی از فیبر هستند. مصرف روزانه حدود ۴۰ گرم فیبر برای افراد بزرگسال کافی است. همچنین برای تصفیه روده ها، باید روزانه حداقل ۲ لیتر مایعات ، مصرف شود.

[caption id="attachment_1322" align="alignnone" width="300"] مواد غذایی حاوی فیبر[/caption]

مواد غذایی حاوی پتاسیم:

مواد خوراکی که برای پاک کردن ریه مفید هستند شامل آب گریپ فروت ، آب هویج، مواد غذایی حاوی پتاسیم، زنجبیل ، نعنا و آب میوه کرن بری هستند. بسیاری از این میوه ها به هضم آسان غذاهای قلیایی کمک می کنند و همچنین عملکرد ریه را بهبود می بخشند. در مرحله اول، زمانی که از خواب بیدار می شوید و معده شما خالی است، می توانید از آب لیموترش استفاده کنید. بعد نوشیدن آب گریپ فروت ،همراه صبحانه دراول وقت ،بسیار مناسب است. یک لیوان بزرگ آب هویج به همراه یک غذای مختصر برای نیم چاشت پیشنهاد می شود. آب هویج منبع سرشاری از بتا کاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. این رژیم باعث تقویت سیستم تنفسی می گردد. برای نهار ، مصرف مقادیر مناسبی از پتاسیم پیشنهاد می گردد. پتاسیم یک منبع عالی برای سم زدایی بدن است. این منبع غذایی را  می توان در برگ های سبزیجات و هویج پیدا کرد. غذای مناسب قبل از خواب ،یک لیوان آب میوه کرن بری است. این آب میوه، باعث تصفیه ادرار و تصفیه خون می شود و یک آنتی اکسیدان بسیار مناسب است. از این رژیم غذایی ، می توان برای پاک کردن ریه ها استفاده کرد.

داروهای گیاهی:
روش مشابه دیگر برای سم زدایی ریه ، استفاده از داروهای گیاهی است. رزماری، بنگ سفید، برگ توتون هندی، زیره سیاه ، پیچ امین الدوله و گل داودی از شناخته شده ترین گیاهان سم زدایی دستگاه تنفسی هستند. البته این نوع داروهای گیاهی ،نباید سرخود و بدون دستور متخصص مصرف شوند. زیرا مصرف زیاد بسیاری از آنها، به بدن آسیب می رساند. مانند برگ توتون هندی که تاثیر خوبی در تقویت ریه دارد، اما مصرف آن باید طبق تجویز متخصص انجام شود.

استفاده از گیاهان دم کردنی (دم نوش ها) که در طب سنتی باعث سم زدایی ریه می شوند، بسیار ساده و قابل دسترس هستند. این نوع دم کردنی ها ،علاوه بر باز کردن گرفتگی های سیستم تنفسی، نقش به سزایی در درمان برونشیت و سرماخوردگی دارند. این نوع خوراکی ها ،موجب تسکین سوزش مجرای لوله های برونش و پاک کردن مخاط اضافی در ریه ها می شوند. ویتامین D  نیز ظاهراً بهترین سم زدای ریه است. همان ویتامینی که افراد سیگاری به کمبود آن دچار هستند.

مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان و سولفور:

اگر در صدد درمان خانگی ریه های آلوده خود هستید، میزان مناسبی از انواع کلم شامل گل کلم، کلم بروکسل و کلم بروکلی، مصرف کنید. همچنین خوراکی هایی که منابع غنی از بتا کاروتن هستند، مانند هویج، چغندر و سیب زمینی شیرین را در برنامه غذایی خود، بگنجانید. خوراکی هایی که دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان، مانند انگور، چای سبز و انواع بادام هم ،باید در برنامه غذایی گنجانده شوند. همچنین مقادیر مناسبی از خوراکی های حاوی سولفور، مانند شاهی و تره، و موادی که دارای امگا ۳ و اسیدهای چرب هستند ،مانند ماهی، کره گیاهی و تخم مرغ نیز، باید به میزان کافی مصرف شوند.

مصرف طولانی این مواد غذایی، باعث بهبود سیستم تنفسی و ریه ها می گردد.

ترک سیگار:

علاوه بر روش های اشاره شده برای تمیز کردن ریه ،برای افراد سیگاری، بهترین پیشنهاد ، ترک کامل سیگار است. در افراد غیر سیگاری ،ریه به طور خودکار و طبیعی به کمک پرزهای خود که مانند موهای نازک نقش فیلتر را بازی می کنند، مانع ازتجمع سم و آلودگی می شوند. در حالی که در افراد سیگاری، براثر مرور زمان این فیلترهای طبیعی از بین می روند. پاک کردن ریه افراد سیگاری ،تنها با تغییر در شیوه زندگی آنها، مقدور است.
درخصوص اقداماتی که برای افراد سیگاری بعد از ترک سیگار انجام می شود، مهمترین و کلیدی ترین عامل ورزش کردن است. ورزش های منظم و برنامه غذایی متعادل ،شامل آنتی اکسیدانها ، ویتامین ها و فیبر و بتا کاروتن و یک تعهد جدی که هرگز مجدداً سیگار مصرف نکنند، سلامتی ریه های آنها را تضمین می کند.

مخلوط سیر و شیر:

یک کارشناس طب سنتی گفت: ترکیب سیر با شیر یکی از بهترین داروهای پاک کننده ریه و روده است؛ مصرف سیر کهنه از واکنش‌های التهابی و آلرژیک دستگاه تنفسی پیشگیری کرده و برای پاکسازی سینه از اخلاط مضر نیز مفید است.

به گزارش خبرنگار تسنیم, سید جواد علوی درباره گرفتگی صدا به علت تنگی نفس اظهار داشت: مشکلات مربوط به مجرای تنفسی فوقانی و مشکلات حلقی ارتباط بسیاری با گرفتگی صدا دارد.

به گفته وی گرفتگی مجرای هوایی و تنگی نفس می‌تواند موجب سرفه, تنفس دهانی و نهایتا التهاب تارهای صوتی شود که رعایت برخی تدابیر خود در رفع گرفتگی صدا موثر است.

راه‌های رفع گرفتگی صدا ناشی از تنگی نفس

مصرف گوشت‌هایی مانند گوشت خروس, کبک, قرقاول, گنجشک و مصرف قلب حیوانات حلال گوشت.

-مصرف سبزی‌هایی مانند شوید, کرفس, نعناع, آویشن, کدوحلوایی, مرزه

-از میان خشکبار بادام شیرین, پسته, چلغوزه, انجیر خشک, مویز مفید است.

-از میان ادویه جات زیره, سیاه‌دانه, کند, دارچین, زعفران و زنجبیل مفید است.

-مصرف سیب, انار ترش و شیرین, زردآلو, شفتالو, خربزه, میوه‌های شیرین, میوه‌های خوشبو و بوییدن عطریات و گل‌های طبیعی مفید است.

-شربت عسل, شربت سیب شیرین, شربت زعفران, شربت انجیر, شربت رضوی, عرق زنیان, چای یا دم نوش زوفا, شیر بز یا شیر گوسفند و روغن بادام شیرین بسیار مفید است.

غذاهای مفید:

-آبگوشت با گوشت خروس, زرده تخم مرغ عسلی, آش ساده با جوجه مرغ, نخود آب, ماءالحم (آب گوشت پخته شده با کمی ادویه یعنی مقدار زیاد گوشت پخته شود و در حد یک لیوان آب باقی بماند).

-مصرف سوپی از ماش و جو پوست کنده همراه با روغن بادام, کدو, اسفناج و کمی گوشت تهیه شده باشد.

-مربای انجیر, مربای بالنگ, مربای “به”, مربای سیب در وعده صبحانه مصرف شود.

-مقداری سیر در شیر جوشیده شود و کمی عسل به آن اضافه شود و کم کم بنوشند این دارو یکی از بهترین داروهای پاک کننده ریه و روده است. مصرف سیر کهنه از واکنش‌های التهابی و آلرژیک دستگاه تنفسیپیشگیری کرده و برای پاکسازی سینه از اخلاط مضر نیز مفید است. این دارو را چندین بار تکرار کنند البته اگر دچار واکنش یا ناراحتی شدند مصرف آن را قطع کنند.

کسانی که دارای فشار خون بالا هستند باعث کاهش فشار خون آنها می‌شوند, البته کسانی که دارای فشارخون پایین هستند با نظر پزشک باید انجام دهند.

پاکسازی ریه٬ پاکسازی ریه از خلط٬ پاکسازی ریه با طب سنتی٬ پاکسازی ریه با گیاه دارویی٬ پاکسازی ریه در طب سنتی٬ پاکسازی ریه ها٬ چگونگی پاکسازی ریه ها در طب سنتی٬ چگونه ریه سالم داشته باشیم٬ ریه سالم٬ ریه ناسالم٬ علائم ریه سالم




|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
نویسنده : داریوش
تاریخ : جمعه 23 آذر 1397
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: